Cheminova Case
"DI Diver er så nemt og hurtigt, at folk måber, når de ser det første gang"
"DI Diver er så nemt og hurtigt, at folk måber, når de ser det første gang"
Det fortæller Henning Christensen, der er IT-chef på
Cheminova, der er en af verdens førende producenter af plantebeskyttelsesmidler.

Han har været IT-chef på stedet i 15 år,
så der skal en hel del til, før han bliver professionelt imponeret. Og så han er vestjyde, og de er jo ikke ligefrem de første til at hive superlativerne frem. Han fortsætter:

"Det er for det første meget nemmere at bruge, end de andre. Brugergrænsefladen er flot og enkel, så enhver kan bruge det efter et kvarters instruktion. Man behøver altså ikke noget kursus. Og så er det hurtigt. Det tager kun ganske få sekunder og et par klik, så har man defineret en analyse og bestilt en rapport. Og næsten uanset hvor mange data, der skal regnes på, så kommer resultat op på skærmen på et splitsekund.Man kan dreje på akserne, vende tallene på hovedet, lave grafikog føre det over i Word eller pdf-format."

Ingen dyre konsulenttimer
"Men det er ikke blot i brugernes øjne, at DI Diver er god løsning.
Det gjaldt også økonomien, hvor det ikke blot er billigere
i licens, men også var så simpelt at sætte i drift, at vi ikke
skulle betale én eneste af de dyre konsulenttimer, der følger
med, hvis man vælger ét af de konkurrerende produkter. Og
sådan er det også i teknisk henseende: Det installerede næsten
sig selv. Vi skulle blot læse en diskette ned på en server og
overføre en kommasepareret fil fra ERP-systemet til denne
server – så var vi i gang. Driften er derfor også uhyre simpel.
Så det er også et kanonprodukt set med de professionelle ITbriller."

"Det er kort sagt en utrolig forskel, fra dengang vi lavede
dataudtræk til Excel. Det sparer os en masse tid, og de mange analyser har afsløret mange steder, hvor vi har kunnet stramme op på arbejdsgange og effektivitet" Slutter IT-chef Christensen





IT hos Cheminova

Kernen i Cheminovas IT-installation er en IBM mainframe
med VM/VSE og ERP-systemet Xplain, der er specialudviklet til procesorienterede virksomheder med fx
cement-, stål- eller kemikalieproduktion. I de udenlandske
salgsselskaber anvendes Navision.
Alle data der skal bruges af DI Diver opsamles i ERP-systemet,og overføres én gang i døgnet til den dedikerede
LAN-server, som alle brugerne af CheMIS-portalen er
koblet op til via Intranettet.
De historiske data på CheMIS går op til 20 år tilbage.

Codan Case

Codan facts

Codan Forsikring A/S er Danmarks trediestørste forsikringsselskab og dets svenske søsterselskab,
Trygg-Hansa, har samme position i Sverige.

Siden 2008 har Codan-koncernen v.ret 100 % ejet af det britiske RSA, der er blandt de største internationale skadeforsikringsselskaber med mere end 20 mio. kunder på verdensplan spredt over130 forskellige lande.

Codan har hovedkontor i det kendte hjørnehus ved søerne p. grænsen mellem Frederiksberg og
Københavns Kommune og har omkring 2000 medarbejdere.

Forsikringsselskabet Trekroner er datterselskab af Codan Forsikring A/S og har omkring 130
medarbejdere.

DI-Diver skaber overblik hos Codan

”Med DI-Diver styrer vi ikke længere vores salgsarbejde ud fra
mavefornemmelser og holdninger – men ud fra solide fakta” udtaler Kim Lepke fra Codan.

”Vi har siden 2006 brugt DI-Diver fra Infotool i en skrædder-syet, web-baseret løsning, som vi kalder Web-Diver, og som
vi har skabt, så både ledelsen og assurandørerne hver dag kan følge med i en hel række parametre, der viser, hvor
gode vi er til at optimere salgsindsatsen, til glæde både for Codan og for den enkelte assurandør.”

Friske data hver morgen

Man trækker således hver nat friske data
ud af en hel stribe af Codans centrale itsystemer
og lægger dem over i datakuber på Web-Diver platformen, så både ledelsen og assurandørerne har adgang til de allernyeste
data hver dag fra arbejdsdagens start.

Det er blandt andet data om:

• Det samlede salg – dvs. køb af nye
forsikringer – i alt og per assurandør.

• Antallet af salgsmøder assurandørerne
har med kunderne.

• Antallet af forsikringstilbud der er sendt ud.

• Antallet af underskrevne forsikringstilbud.

• Effekten af de regelmæssige marketingkampagner.

• KPI’er – Key Performance Indicators –
som f.eks. aflyste møder, forgæves kørsler og kvalitet.

En af grundene til at Web-Diver benyttes
flittigt af både ledelsen og assurandørerne
er dets brugervenlighed, tilføjer Kim Lepke:

”Vi ved alle sammen, hvor let det er at søge
på Google, og sådan er det også med Web-
Diver.

Man skal bare vælge, hvilke data man vil
se, hvilket niveau man vil se dem på og for
hvilken periode, så kommer de frem på
skærmen lige med det samme i let
overskuelige opstillinger, hvor man f.eks.
kan starte på det overordnede dataniveau
og g. helt ned og se p. den enkelte
mødeaftale.

Så alle kan bruge det med det samme,
uden at skulle på kursus først. Også den
øverste ledelse, der bruger det meget.”